Veszprém, 1946. november
Zalaegerszegen valakitõl megkérdeztem, hogyan történt plébánosuknak,
a mostani hercegprímásnak a távozása a veszprémi püspökségbe?
Arra voltam kíváncsi, mi maradt meg emlékezetében a rendkívüli
változás alkalmával. A válasza meglepett, mert nem ezt vártam:
- Az apát úr elõtte való délután nagyon megázott. Hadiszövetbõl
való mûrostos reverendája összement: Ugyancsak neki kellett látni,
hogy másnapra rendbe hozzák.
Mégis csak igaza volt ennek az egyszerû embernek. Nem a búcsúzás
ünnepies külsõségei voltak fontosak, hanem hogy egyetlen reverendát
vitt magával, meg a breviáriumot. Csak szegény embernek van érzéke
az ilyen megfigyelésekre. Ám õ is sietett hozzátenni az egerszegi ember
önérzetével, ne gondoljam, mintha az egerszegi plébánia ágrólszakadt
lenne. Volt az apát úrnak majorja, dehát mindent szétosztott maga körül.
Nem egyedülálló eset. Az alkotó ember, aki feloldódik a közösségben
és alkotásai lázában, annak nincs ideje magára gondolni. Eszembe
jutott Veszprém felé menet, amit Sopronban hallottam, azon a helyen,
ahova a nyilasok a veszprémi püspököt internálták. A nyilasok pünkösdi
királysága 1945 januárjában vége felé járt. Egy késõ este az internáltak
parancsot kaptak, hogy a Hubertus-hegy útját szabaddá kell tenni a
hótorlaszoktól, mert sebesülteket hoznak. (Valójában a nyilasok a maguk
menekülésére akarták az utat biztosítani.) Mindszenty püspök huszonh
ét papjával estétõl hajnalig hányták a havat.
A püspök lázas beteg lett, mert lyukastalpú cipõje átnedvesedett.
Most derült ki, hogy egy lyukastalpú cipõvel indult neki a négyhavi intern
álásnak.
1944 tavaszán foglalta el Veszprémben a püspöki széket. Ahogy a
Bakony déli lejtõi felõl közeledem Veszprémhez, lenyûgöz a város képe. A sziklára épített város jut eszembe magyar sziklára épített város. Szent István minden alapítása az idõfelettinek, az elmúlhatatlannak
a benyomását kelti még az omló-bomló változások robaja közben is.
Amint a következõkbõl kiderül, ezzel a tudattal vette át Mindszenty
püspök az õsi egyházmegye kormányzását, mint kilencvenegyedik fõpásztor Szent István óta. Az egyházmegye a három legnagyobb dunánt
úli vármegyét foglalja magába. A lakosság 82 százaléka katolikus, több
mint hétszázezer. Háromszáz plébániája, ötszázötven papja, hatszáz katolikus
iskolája, és kereken ezer tanítója van.
Mindszenty püspök már Zalaegerszegen jó tíz évvel azelõtt megírta
egri nagy püspök-elõdjének, Padányi Bíró Mártonnak az életét. Ez az
életrajz egyike a legalaposabbaknak és legeredetiebbeknek, amiket az
utolsó évtizedekben megírtak. Ám a tökéletes adatapparátuson, összeáll
ításon és stíluson túl egy még jellemzõbb mozzanat ragadja meg utólag
az ember figyelmét. Azért választotta Bíró Márton életét, mert a félreismert
és félremagyarázott barokk kor fõpapjában az alkotó fõpásztort tekintette
példaképnek. Bíró Márton, ez a tipikusan magyar és acélakaratú
egyéniség tizenhétévi fõpásztorkodása alatt 87 új plébániát, 27 új iskol
át alapított, 95 új templomot épített és 112 templomot helyreállított. Õ
maga saját pénzébõl annyi templom építését vállalta, hogy egyetlen évben
(1736) egyszerre hét új templom építését fejezi be.
A 91. veszprémi püspöknek már hiányzik ez a jelentõs anyagi háttér. De alkotó terveiben nem marad elõdje mögött. 1944 tavaszán vonul
be Veszprémbe, amikor a végsõ bomlás jelei mutatkoznak. Õ rögtön a
Dráva mentén élõ híveihez siet. Már Zalából magával hozott egy sajátos
érdeklõdést a határmenti magyarság iránt. Azért,mert a régi magyar élet
éppen a peremeken élõ magyarságot hanyagolta el. Hódító ösztön megnyilatkozásának nevezném ezt a lépését, ha nem okoznék vele félreért
ést. Végeredményben ez volna a magyarság életerejének próbaköve.
Sajátos és jellemzõ tünet, hogy az utolsó évszázadban a legkevesebbet a
magyarság peremvidékeivel törõdtünk. Talán darázsfészeknek gondolták államvezetõink a kevert lakosság miatt, pedig létkérdés volt: nem
más fajt elnyomni, de a saját fajtánknak megadni a hozzá méltó életlehetõséget.
Ebbe a "darázsfészekbe" nyúlt bele Mindszenty püspök immár másodszor, mert Zalában is ugyanezt tette, amikor tizennyolc dél-zalai magyar
lelkészséget alapított egyszerû plébános létére. Most folytatta a
Dráva-vonal lelki és szellemi megerõsödését. Egyetlen útja alkalmával
öt lelkészséget és néhány iskolát alapított. Pajták, magtárak, üres ispánlakások voltak az új alapítások elsõ fészkei. Így sikerült neki nem egészen másfél év alatt tizenöt lelkészséget, tizennyolc új iskolát alapítani
és újabb tizenkilenc lelkészségnek az alapjait megvetni. Mindez másfél
éven belül, pedig ebbõl a rövid idõbõl is négy hónapot a nyilasok fogságában töltött.
Mivel az irányzatos propaganda még nyilas fogságát is megtévesztõ
színbe helyezi, érdemes összefoglalni e négy hónap történetét. Alighogy
a nyilasok október közepén uralomra jutottak, az elsõk közt reá
vetették ki hálójukat. Egyrészt, mert hajthatatlan ellenfelüknek látták,
másrészt, mert a dunántúli püspökök élén követelte, a Dunántúl városait
nyilvánítsák nyílt városoknak, hogy megmeneküljenek a pusztulástól.
Vajna fõnyilas a minisztertanácsban így kiáltott fel: Mit akar? Miért
nem azt kéri, hogy tegyük le a fegyvert?!
Bár tudta, hogy elõbb-utóbb elfogják, még végigjárta a bányatelepeket
és gyártelepeket. Ma is emlegetik a munkások. Végre megunták ellenállását és beszállásolás ürügyén elfogták huszonhét papjával és kispapjával együtt. Elõbb a veszprémi börtönben tartották õket, majd a menek
ülõ nyilasok a sopronkõhidai fegyházba vitték. Ám ott a környezõ
lakosság, sõt a fegyõrök családjai is tüntettek mellettük, ezért egy soproni
zárdába internálták szoros csendõri felügyelet alatt.
Úgy a veszprémi börtönben, mint a soproni internáltságban a püspök törhetetlen energiája az egyháztörténelemben is ritka helyzetet teremtett.
Mintha semmi rendkívüli változás velük nem történt volna, kispapjaival
tovább végeztette a teológiai tanulmányokat. Egyszerre tíz új
papot szentelt a börtönben. Napirendet tartatott, amelyben szerepelt a
favágás, szénhordás, hólapátolás és más házi munkák. Volt eset, hogy az
internálás hercehurcái közt a rettenetes hidegben egy tanterem padlóján
feküdt huszonhét papjával. Jókedvük állandóan megmaradt, énekkart
szerveztek, még a liturgia elõírásait is pontosan megtartották. A terrorisztikus
helyzet jellemzéséhez hozzátartozik, hogy bár mondvacsinált
ürüggyel fogták el õket, azok nem mertek értük közbenjárni és bebörtönzésük ellen tiltakozni, akiknek az elemi kötelességük lett volna.
Amikor április közepén tehervonaton, szekéren és gyalog visszaérkezett
Veszprémbe, elfoglalt palotája helyett egy kanonoki lakás egyetlen
szobájába, máris továbbment le egyházmegyéjén keresztül a déli részekbe. Egylovas kordéval indult, a lovat udvari papja hajtotta a kiégett
tankokkal szegélyezett országutakon és felrobbantott templomú falvakon keresztül. Jóformán az elsõ ismerõs, aki ebben az elhagyatott és
kétségbeesett helyzetben köztük megjelent. Nemcsak vigasztalt és hirdette
elsõnek a romok közül megújuló életet. Nemcsak a lerombolt
templomok és iskolák gyors újjáépítését szorgalmazta, hanem a még
füstszagú romok kellõs közepén új intézményeket alapított. Hihetetlennek
látszik, de ezek az új alapításai és nyomukban mások rögtön be tudtak
kapcsolódni az újjáépítésbe. Ami másfél évszázad úri nemtörõdömségében elhanyagoltak, annak omladékok alól kellett feltörni, hogy kézzelfoghat
óan bizonyítsák az elpusztíthatatlan életakarást.
Ebbe a lázas munkába hasított bele XII. Pius pápa parancsa, aki
Mindszenty József veszprémi püspököt Esztergom érsekének kinevezte.
Magyarország új hercegprímása megindult jóformán csak a breviáriumával a kezében a másik évezredes hagyomány felé. És a magyarság
lelkében legendák kezdik szárnyukat bontogatni, a legendák pedig mindig
egy megsejtett kemény, de bíztató jövõnek szárnyas hírnökei.
(Megjelent az Új Ember 1946. november 24-i számában).