A vallás legközvetlenebb megnyilatkozása az istentiszteleti élet. A mód, ahogy az ember
Istenével érintkezik, neki hódolatát bemutatja s kegyelmeit, áldásait kéri. Ahol vallás van, ha
mégoly kezdetleges is, mint a pogány és vad népeknél, ott mindenütt van külső és belső
istentiszteleti élet.
Krisztus Urunk maga is rendelkezéseket adott az istentiszteleti életre vonatkozólag, pl. amikor
imádkozni tanított minket s amikor hívei számára szentségeket, kegyelmi eszközöket rendelt.
A részletek kidolgozását, az istentiszteleti élet külső módjának rendezését, mint minden olyan
kérdést, amely Egyházának s nyájának további alakulására vonatkozik, Egyházára bízta,
amelyre a hívek lelki kormányzatának jogát s kötelességét ruházta. Az Egyháznak mindig
egyik legfőbb gondja is volt az istentiszteleti életnek méltó keretek közé való foglalása,
fejlesztése, a hívek lelki szükségleteihez való alkalmazása. Az Egyház istentiszteleti élete
valóban csodálatos színpompában s mélységes lélektani érzékkel ragadja meg az emberi élet
minden fontosabb mozzanatát, a test és lélek minden igényét. Látnivalóan az a célja, hogy
mindent megszenteljen vele s mindent, még a hétköznapi élet apróságait is, bizonyos fokig
istenszolgálattá avassa. Mily meleg és változatos az egyházi év! Az egyházi ünnepek s azok
tartalma! A szertartások csodálatos fűzére! A szentségek lélekerősítő, lélektápláló s lélektisztító
ereje! A szentek tiszteletének lelkeket buzdító és nevelő hatása! Azonban sajátságos:
éppen ezen a téren jelentkezik a legtöbb ellentmondás is, a félremagyarázások és félreértések
tömege. Nyugtalan, zavaros elemek belekötöttek az Egyház istentiszteleti életének még a
legszebb és legnemesebb formáiba is, kifogást emeltek a szentségek, a szentek tisztelete ellen,
még a jócselekedetek szükségességét s magát az erkölcsi szabadakaratot is kétségbe merték
vonni. Azok, akik mindenáron hibát és gáncsot akarnak keresni Krisztus Egyházán, természetesen
félremagyarázzák az egyházi és istentiszteleti élet leggyönyörűbb megnyilatkozásait is.
Okvetetlenkedésük máig sem halkult el, bár az Egyház minden támadást diadalmasan
visszavert s minden kételyt tökéletesen megoldott. Mivel azonban az ellentmondás egyre újra
előmerészkedik, azért a válaszokat is mindig újra fel kell elevenítenünk, hogy minden egyes
emberünk meg tudjon felelni a kérdésre, nemcsak hogy mit és miért hisz, hanem arra is: miért
éljük Egyházunk istentiszteleti és kegyelmi életét. (...)
A Szentírás szerint a jócselekedetek nem szükségesek az üdvösségre.
A reformátoroknak ez az alaptanítása abban a szörnyű tévedésben fogant, hogy nem vették
észre, hogy amikor Szent Pál a „törvény cselekedeteivel” a hitet állítja szembe mint az üdvösség
szerzőjét, a törvényen itt a Tórát, a zsidó körülmetélési és egyéb szertartásos törvényeket
érti, amelyeknek értéktelenségét magyarázza azzal a hittel és új törvénnyel szemben, amelyet
Jézus hozott. Képtelen elgondolás, ha valaki ebből Luther Mártonnal arra akar következtetni,
hogy tehát az isteni és egyházi törvények elvesztették volna jelentőségüket s a jócselekedetekre,
a parancsok megtartására, a szeretet és más erények gyakorlására a kereszténységben
nincs többé szükség. Ez a rémületes tan okozhatta nagy részben azt az erkölcsi felfordulást,
azt a rohamosan terjedő pusztulást, amelyről később Luther és reformátortársai maguk jajgatva
panaszkodtak. A jócselekedetek annyira szükségesek az üdvösségre, hogy az újszövetségnek
egy egész Könyve, Szent Jakab apostol levele, főképp csak erről tárgyal. „Mit használ,
testvéreim, úgymond, ha valaki mondja, hogy hite van, de cselekedetei nincsenek? Vajon a hit
üdvözítheti őt?” „Mert valamint a test lélek nélkül holt, úgy a hit is cselekedetek nélkül holt”
(Jak. 2, 14. 26). Maga Krisztus Urunk is azt mondja, hogy az utolsó ítéleten az Emberfia „el
fog jönni Atyja dicsőségében... és akkor majd megfizet mindenkinek cselekedetei szerint”
(Máté 16, 27).
Nagyon is kényelmes evangélium volna az, amelynek az volna az elve, hogy nem kellenek a
jócselekedetek s azért ez a helyes irányítás: „Vétkezzél bátran, csak higgy még bátrabban”. (...)
Minden ember vagy az üdvösségre vagy a kárhozatra van eleve elrendelve. Szabadakaratunk
a jóra nincs.
Ez Kálvin János szörnyű tanítása, ami azonban szerintünk ellentmond a józan észnek éppúgy,
mint az Isten igazságosságának. Miért is hirdeti akkor a Szentírás állandóan, hogy az Isten
igazságos, ha eleve elrendelte, ki fog örök üdvösségre és ki örök kárhozatra jutni? Ha ő
határozza meg eleve, ki üdvözülhet s nem is ad a jóra szabadakaratot? Büntet azért, amit nem
is tehettünk másképp! Az az Isten, aki minket szabad elhatározásunk nélkül eleve esetleg a
kárhozatra szánt, nem Isten többé, hanem szörnyeteg. Ezt Kálvin követői is érzik s azért
mindenféleképpen el akarják magyarázni Kálvin rettenetes tanítását. Egyik magyar vezérük
pl. úgy magyarázza az eleve-elrendelést, hogy hiszen aki hisz, annak nincs mitől félnie, az
maga már biztosan az üdvösségre van eleve elrendelve. Igen ám, de a probléma a többi
emberekre nézve akkor is megmarad a maga egész borzalmasságában. Azzal még nincs
megoldva a kérdés, hogy az Isten minket, ezt vagy azt az embert, üdvösségre szánt. Mihelyt
Isten csak egyetlenegy szerencsétlen négert vagy kínait eleve az örök kárhozatra szánt, az
illető szabadakaratjától függetlenül, abban a pillanatban Isten nem Isten többé, hanem igazságtalan
és kegyetlen zsarnok.
Kálvin erre azt mondja: Ez az eleve-kárhozatrarendelés nem igazságtalanság az Isten részéről,
mert amit az Isten tesz, már azért is igazságos, mert ő teszi. Ez azonban tipikus szofizma s a
kérdést sehogy sem oldja meg. Éppen arról van szó: tehet-e Isten olyasmit, ami nyilvánvalóan
és felháborítóan igazságtalan? Valakit a saját egyéni és szabad-akaratbeli bűne nélkül eleve az
örök kárhozatra szánni magában és fogalmilag is olyan rettentő igazságtalanság, amelyet
semmiképp sem lehet fehérre mosni azzal, hogy az Istenre fogjuk rá. Vagy igazságos az Isten,
s akkor semmi körülmények között nem akarhat ilyen eleve-elrendelést, vagy nem igazságos,
hanem kegyetlen és gonosz, és akkor nem Isten többé.
Miért ragaszkodik a katolikus Egyház szertartásaiban a latin nyelvhez?
Először is: az anyanyelv a katolikus Egyház imaéletében úgy is sokkal nagyobb szerepet
játszik, mint bármily nemkatolikus felekezetében, mert a katolikus Egyház gazdag ima- és
ájtatossági élete, litániái, olvasói, szenténekei, népies áhítatgyakorlatai mind az édes anyanyelven
folynak s ezek mennyiségileg is messze felülmúlják azt a heti egyórás istentiszteletet,
amellyel a nemkatolikus templomokban találkozunk.
Másodszor azonban: a katolikus Egyház azért ragaszkodik a latinhoz mint egyházi nyelvhez,
mert ezzel is kifejezésre akarja juttatni minden nemzeti és nyelvi különbségen túlemelkedő
egységét. Könnyű az anyanyelvvel boldogulni ott, ahol egynyelvű a nép, de ahol két- vagy
soknyelvű, egyszerre előállnak az áldatlan nemzetiségi vetélkedések s az Anyaszentegyház
legalább a hivatalos istentiszteleti funkcióiba ezeket a versengéseket belevonni nem kívánja.
A latin mindenkié, abban nem lehet versengés.
Kifejezésre jut továbbá a latin által az Egyház páratlan ősisége és apostoli jogfolytonossága.
A latin nyelv az a híd, amely minket, a 20. század gyermekeit, megszakítatlan, élő folytonosságban
egybekapcsol az őskeresztényekkel s azoknak istentiszteleti életével; a katakombák és
amfiteátrumok vértanú püspökeinek és pápáinak, papjainak és világi híveinek imádságával s
énekével; egybekapcsol minket egymással is, országhatárokon és óceánokon keresztül. Mily
felemelő érzés tudni, hogy ezt a görög Kyrie eleison-t, ezt a latin Pax vobis-t már a vértanúegyház
ugyanígy sírta és énekelte, s ugyanúgy énekli azt ma is az Egyház Angliában és
Franciaországban, Spanyol- és Olaszországban, Konstantinápolyban és Kínában, Madagaszkárban
és a san-franciscoi templomokban! Az időn és téren túlemelkedő, örök krisztusi
Egyháznak gyönyörű szimbolizmusa ez az egységes, ősi latin nyelv, amelyet igazán kár lenne
feláldozni, mikor a hazai nyelvnek használatára is bőségesen jut alkalom s a latin szöveg
lényegét is könnyű megérteni a széltében használt magyar misekönyvek segítségével.
A gyermekek keresztelése érvénytelen, az apostolok csak felnőtt embereket kereszteltek.
Hiszen a gyermeknek még nincs is bűne.
Ezen a téveszmén alapul az egész baptista vallásszakadás. Először is: a gyermeknek nincs
ugyan személyes bűne, de megvan a lelkén az ősbűn vagy áteredő bűn foltja, vagyis hiánya
annak a természetfeletti kegyelemnek, melyet a keresztség által önt Isten a lelkekbe.
Másodszor: honnan tudják a baptisták, hogy az apostolok csak felnőtteket kereszteltek? A
Szentírás erről nem mond semmit! Ha csak a Szentírás az irányadó, akkor máris csapdába
estek!
Harmadszor: ha Krisztus Urunk a keresztséget minden ember számára az üdvösség feltételévé
tette (Ján. 3, 5), kegyetlenség volna a gyermekeket kizárni az üdvösségnek ebből a fenséges
eszközéből; hiszen a gyermek fiatalon is meghalhat s akkor mi lesz vele? Nem kárhozik el
ugyan a szó szorosabb értelmében, de keresztség nélkül semmi esetre sem juthat el az Isten
boldogító színelátására. Ezenkívül Szent Pál a keresztségről azt mondja, hogy az a keresztények
körülmetélése (Kol. 2, 11); márpedig a körülmetélésben már a gyermekek is részesültek.(...)
Ha a keresztség annyira szükséges az üdvösségre, mi lesz azzal a sok millió gyermekkel,
aki kisded korában hal meg s nincs megkeresztelve?
Az ilyen gyermekek, Jézus világos szava szerint, nem juthatnak el Isten boldogító színelátására.
(Ján. 3, 5.) Mivel azonban személyes vétkük nincs, azért a pokolba sem juthatnak.
Feltehető tehát, hogy Isten valami természetes örök boldog létet ad majd nekik, amit a hittudósok
limbusnak neveznek.
Melyik egyháznak lesz tagja az, akit megkeresztelnek?
Mivel igazi, Krisztustól rendelt Egyház csak egy van: a katolikus, azért minden érvényesen
megkeresztelt ember voltaképpen a katolikus Egyház gyermeke lesz s csak akkor szűnik meg
ahhoz tartozni, amikor vele tudatosan szembehelyezkedik s az Egyháztól elszakadt felekezetek
valamelyikének tagjául vallja magát.(...)
Hát aki méltatlanul áldozik, azt is táplálja lelkileg Krisztus?
Aki méltatlanul, vagyis súlyos bűn állapotában, a kegyelmi állapot s a szeretet menyegzői
köntöse nélkül veszi magához a szent testet, ahhoz is éppúgy betér fizikailag az Úr, mint bárki
máshoz, de lelkileg nem, mert a bűnös lelkében ott az akadály s így az áldozás a maga
kegyelmi hatásait nem hozza benne létre. Ez az a méltatlan áldozás, amelyről már Szent Pál
apostol mondja, hogy csak növeli a lélek kárhozatát: az ilyen ember „ítéletet eszik és iszik
magába, nem különböztetvén meg az Úr testét” (I Kor. 11, 29).(...)
A katolikus papok vizet prédikálnak és bort isznak. A legtöbb pap maga sem tartja meg,
amit prédikál.
Tegyük fel egy pillanatra, hogy ez így van. Akkor is mi következik ebből? Legföljebb az,
hogy tehát a papok is elkárhozhatnak. De sehogy sem következik, hogy most már az Isten
szava, amelyet a papok Krisztus parancsolata szerint hirdetnek, nem igaz és nem kell azt
komolyan venni. Tegyük fel, hogy az orvosok jókora része dohányzik s alkoholt fogyaszt,
holott elméletben minden komoly orvos méregnek tartja az alkoholt is, a nikotint is. Mi következik
ebből? Hogy most már ne törődjünk az egész orvostudománnyal és egészségüggyel?
Mindenki a maga lelkéért felelős; a pap is! Ha a pap nem tartja meg, amit prédikál, az az ő
nagy baja lesz; ha én nem tartom meg, az nekem fog nagy bajt okozni. Okos ember nem a
szerint igazodik, hogy más okosan cselekszik-e, hanem a szerint, mi a helyes és mi a kötelessége.
Dehát igaz-e, hogy a papok maguk sem hiszik vagy gyakorolják, amit hirdetnek? A papok
közt csakugyan vannak téveteg, vétkes emberek. De csak nem lehet komolyan azt mondani,
hogy a papok nagy része egyáltalán nem él a vallás parancsai szerint? Talán hibáz ebben vagy
abban a pontban, de olyan papot nem igen találni, aki nem meggyőződésből hirdetné Krisztus
igazságait. Sőt a papság túlnyomó többsége magasan az erkölcsi átlagszínvonal felett áll. A
legderekabb hazafiak, leghívebb polgárok, legjótékonyabb, legistenfélőbb emberek mégis
csak a katolikus papok köréből kerülnek ki. Még a legnehezebb papi kötelesség, a nőtlenség
és tisztaság terén is, ha akadnak hibák és helyenkint néha nagyobb bűnök is, a túlnyomó
többség mégis csodálatos hősiességgel tartja meg az Egyház felséges, de szinte emberfölötti
önfegyelmezést igénylő követelményét s élete végéig híven megőrzi tisztasági fogadalmát.
Aki ellenkezőt állít, az vagy tudatosan rágalmaz s egyes sajnálatos eseteket általánosít, vagy
nem tudja, mit beszél s a legmagasabb erkölcsi színvonalon álló embercsoportot könnyelműen
és igaztalanul vádolja.
A papi nőtlenséget csak VII. Gergely pápa hozta be a 11. században.
VII. Gergely csak felújította az idevágó ősi rendelkezéseket s fegyelemre szorította a papi
nőtlenség ellen vétő papokat. De a papi nőtlenség törvényét nem ő hozta be, mert az már
sokkal régebben megvolt. Már a spanyolországi elvirai zsinat (Kr. u. 300 körül) nőtlenségre
kötelezi a papságot s bár ez a zsinat közvetlenül csak részleges zsinat volt, a papi nőtlenség
törvénye Nyugaton ebben az időben már szokásjogszerűen mindig általánosabb lett. Már a
niceai első egyetemes zsinaton is (325) voltak egyesek, akik ezt a törvényt az egész Egyházra
általánosan ki akarták terjeszteni s csakugyan, mint ezt többi közt a trullai zsinat (629) előírja,
Keleten már akkor sem lehetett püspök más, mint nőtlen. Az elvirai zsinat határozatát Nagy
Szent Leó pápa és Nagy Szent Gergely pápa (amaz † 461, emez † 604) már az alszerpapokra
is kiterjesztette. Aki tehát azt mondja, hogy a papi nőtlenség törvényét csak VII. Gergely
hozta be, az nagyfokú történeti tudatlanságot árul el.
A papi nőtlenség törvénye ellenkezik a természettel.
Ellenkezik? Kissé túlzó kifejezés, Hogy ez a törvény nehéz és erősen természetfölötti irányú:
annyi kétségtelen. Éppen ezért a megtartása valóban komoly elhatározást, állandó önfegyelmet
s mély lelkiséget követel. De természetellenesnek csak az mondhatja, aki felejti, hogy
Jézus is, az apostolok is nőtlenségben éltek, s Jézus az Isten országáért önként vállalt megtartóztatást
dicséri s magasabb tökéletességnek jelenti ki (Mt. 19, 12). Hasonlóképp Szent Pál
mint magasabb tökéletességet ajánlja és tanácsolja a szüzességet (1 Kor. 7). Tehát azt
természetellenesnek nevezni keresztény alapon nem lehet.
Ha pedig az önkéntes nőtlenség és teljes tisztaság evangéliumi tanács, méltó és illő, hogy
elsősorban a papok adjanak benne jó példát, annál inkább, mert ezáltal méltóbbakká is válnak
a szent titkok szolgálatára, amelyre rendeltettek. A nőtlen és tisztaéletű paphoz a hívek is
nagy bizalommal és tisztelettel közelednek, főleg a gyóntatószékben. Az Egyház, legalább
Nyugaton, azt akarja, hogy papjai oly magas lelki életet éljenek s annyira csak az apostolkodással
törődjenek, hogy földi, érzékies és családi gondokba egyáltalán ne merüljenek el. Ez az
Egyháznak örök dísze, amelyet sok jóindulatú protestáns is dicsér és helyesel, sőt Angliában
újabban az anglikán lelkészek is utánozni kezdik.
Akkor miért engedi meg az Egyház a nősülést a keleti papoknak?
Mert a papi nőtlenség magasabb tökéletesség, de nem lényeges feltétele a papi méltóság
felvételének. Egyébként bizonyos korlátozások e téren a keleti Egyházban is vannak.
A házasság krisztusi rendeléséről, szentségi voltáról sehol sem olvasunk a Szentírásban.
Itt megint az alapfeltevés hamis: mintha csak az lehetne igaz és lehetne krisztusi rendelés, ami
kifejezetten benne van a Szentírásban. Ez a hitújítók és szekták vesszőparipája, örökké
ismételt tétele, de amelyben semmi igazság nincsen. Krisztus nem az egyes emberekre bízta,
hogy a Szentírással a kezükben ítélkezzenek a krisztusi rendelések és kijelentések fölött,
hanem az Egyházra bízta, hogy az tanítson és vezessen, kormányozzon és megszenteljen. Ha
az Egyház azt tanítja, hogy a házasság szentség, akkor az szentség is! És akkor magával
Krisztussal ellenkezik, aki az Anyaszentegyházat félrelöki. „Aki az Egyházra nem hallgat,
legyen neked mint pogány és vámos” (Mt. 18, 17). Valami benne lehet az apostolok rendelkezéseiben,
a nélkül, hogy kifejezetten benne lenne a Szentírásban; ilyen pl. a vasárnap
megszentelése is a szombat helyett, vagy a gyermekek keresztelése. Ilyen a szentségek hetes
száma is.
Egyébként a házasságról elég világosan szól maga a Szentírás is, amikor Szent Pál nyíltan
szent titoknak, nagy mysterion-nak, vagyis nagy szentségnek nevezi a keresztény házasságot.
Mégpedig azon az alapon, hogy a házasság Krisztus és az Egyház misztikus egyesülésének
megszentelt képe s mint ilyen, krisztusi kegyelmek közvetítője. (Ef. 5, 22-32). Ezért is tekintette
a házasságot már az ősegyház valóságos szentségnek. Tertulliántól tudjuk pl., azt az
érdekes tényt, hogy már az őskeresztények gyakran miseáldozattal kötötték össze a házasságkötést
(Ad uxor. 2, 9).
A házasság egyszerű szerződés, aminő az adásvétel. Mi értelme van annak, hogy szentségnek
tekintsük?
Ezt Luther Márton állította, de ebben nem volt igaza. Itt nem jószágról, házról vagy birtokról
van szó, hanem két ember szeretetteljes frigyéről arra vonatkozólag, hogy életüket egymás
oldalán hűséges szeretetben éljék le s közös erővel és igyekezettel neveljék fel az Isten által
nekik ajándékozandó gyermekeket. Ez tehát egy mindenekelőtt erkölcsi jellegű kötés, amely a
lelkiismeretbe vágó kötelességek egész sorát foglalja magában. Krisztus Urunk éppen azért
emelte a házasságot szentségi méltóságra, hogy mint szentség, kimeríthetetlen forrása legyen
azoknak a kegyelmi erőknek, amelyek nélkül vallásos, erkölcsös, keresztény szellemű, békés
és összhangzatos családi élet sokáig el nem képzelhető.
A keresztény erkölcsi alapon álló szentségi és felbonthatatlan házasság csakugyan 1900 éven
át a népek egészséges és erkölcsös családi életének legbiztosabb támasza volt. Maguk a
protestánsok, ha nem is szentségnek, mindenesetre szent és egyházi ügynek tekintették a
házasságot s azt egyházi szertartások keretében kötötték meg s kötik meg a mai napig.
Közben azonban jött a felvilágosodás kora, a vallásellenes szabadgondolkozásé, amely mint
minden téren, úgy itt is csak arra gondolt, miként gyengíthetné a vallás és az Egyház befolyását
a társadalomra. Hogy a családi életet is elszakítsa a vallásos gondolattól, azért erőltette
keresztül a legtöbb európai államban az ú. n. polgári házasságot, válást.
Miképp mozdítja elő a polgári házasság a vallástalanságot?
A liberalizmus kora így okoskodott: az emberek hajlamosak a házasságtörésre és a törvénytelen
szerelmi viszonyokra. Nosza, tegyünk nekik engedményt. Mondjuk nekik, hogy a házasság
nem örök és felbonthatatlan dolog, hanem csak addig tart, amíg a felek meg nem unták
egymást; akkor, ha tetszik, elválhatnak egymástól s új házasságokra léphetnek. Hogy ezt
megtehessék, ki kell mondani, hogy az állam nem ismeri el házasságnak az egyházi, vallásos
házasságot, hanem csak az ő hivatalnoka előtt kötött polgári házasságot. Ezt aztán, ahogy
kötheti, úgy fel is bonthatja az állam.
Az emberek csakugyan léprementek ennek a ravasz okoskodásnak. A vallástalan újságok és
politikusok nagyban ütötték a dobot mellette, mondván, hogy ez a szabadság és a haladás
követelménye s hogy maradi nemzet vagyunk, ha nem követjük mi is a szabadkőműves
vezetés alatt álló országok példáját.
Így hozták be nálunk is a kötelező polgári házasságot 1894-ben s hozzá ráadásul a válási törvényt
1907-ben. Akkoriban Magyarországon igen nagy urak voltak a zsidók, szabadkőmívesek és szabadgondolkozók.
A vallásos elemek s főleg a katolikusok megnyugtatására vagy inkább
elaltatására azt hangoztatták, hogy hiszen azért, aki éppen akar, köthet egyházi házasságot is.
A komoly katolikusok azonban átláttak a szitán s hevesen ellenezték az új törvényjavaslatot.
Sőt nemcsak a katolikusok ellenezték a házasságnak ezt az elvilágiasítását, hanem a jobbérzésű
protestánsok, sőt zsidók is. Pl. Pécsy Tamás, a protestáns egyházi főgondnok, a megszavazott
polgári házasság ellen való tiltakozását azzal fejezte ki, hogy lemondott képviselőházi
elnökségéről. Az egyik zsidó főrabbi szintén hevesen ellenezte a javaslatokat. Mégis
keresztülmentek azok, a szabadkőmívesek és a szabadgondolkozók keresztülvitték akaratukat.
Mik voltak a polgári házasság következményei?
Az új törvények behozatala után az első években nagyon kevés ember vette igénybe a válás
lehetőségét s csaknem mindenki a polgári házasságon kívül egyházi házasságot is kötött.
Azonban teltek-múltak az évek, az emberek mindinkább rákaptak az újfajta szabadságra s
évről-évre növekedett a válások és újra házasodások száma. 1914-ben már több mint 14.000
magyar családi tűzhelyet döntött romba a válás. Vagyis évente 28.000 ember szegte meg
állami segítséggel azt az esküt, amellyel élettársának holtomiglan-holtodiglan való hűséget
fogadott. Az állam maga segítette elő az esküszegést!
Ennek az áldatlan helyzetnek romboló következményei mind aggasztóbb formában mutatkoztak.
Ki számlálná meg azokat a szegény gyermekeket, akik ilyképen elvesztették a biztos,
családi fészek melegét, idegenbe vetődtek, még; a szüleik életében mostohák, „második
számú apukák és anyukák” kezére kerültek! S ki számlálná meg, hány gyermek nem is
születhetett meg, azért, mert a laza erkölcsű szülők, a válás lehetőségével gondolva, nem
akarták, hogy a gyermek megnehezítse a válásukat s újraházasodásukat! Ki számlálná meg
végre azokat a szerencsétlen asszonyokat, akiket néhány évi házasság után a csapodár férj
szépen kiüldözött az utcára, hogy egy másik nő után nézzen, vagy elvegye azt, akivel tiltott
szerelmi viszonyba keveredett! Hányszor fordul elő ma is, hogy lelkiismeretlen nőszemélyek
egyszerűen elhódítják az asszonytársuk férjét a törvényes feleségtől, főleg, ha ennek pénze és
jó állása van! Fordítva is hányszor fordul elő, hogy egy becsületes, derék férj egy szép napon
arra ébred rá, hogy a feleségét más ember hódította el s a hűtlen feleség addig kellemetlenkedik
neki, addig gorombáskodik, szemtelenkedik, míg végre a férj beleun a békétlenségbe s
beleegyezik a válásba... Akkor aztán a hűtlen asszony a másik férfi karjaiba veti magát...
Mégpedig nem a társadalom megvetésétől sújtva, s szinte a tisztességes emberek köréből
kitaszítva, hanem nyíltan, emelt fővel, állami segítséggel, mint az új szeretőnek most már
„törvényes felesége”! A szabadkőmíves családrombolás elérte a célját!
Mit jelent a válás a gyakorlatban?
Jelenti mindenekelőtt azt, hogy a házasság nem örök hűség és sírig tartó szerelem köteléke
többé, hanem bizonytalan határidőre kötött, bármikor eltéphető, bármikor felmondható szerelmi
összeállás, amelyet nem pecsétel meg az erkölcsi kötelesség szent bélyege, sem a hűség
felbonthatatlansága, sem a gyermekekért való felelős, hűséges, melegszívű gondoskodás
biztossága. Itt a házasság nem erkölcsi viszony többé, hanem merőben önösségi, érzékiségen
s érdekeken alapuló, átmeneti és ideiglenes életközösség. Hogyan tekintsen igazán tisztelettel,
odaadással s nagyrabecsüléssel a férj a feleségére s a feleség a férjére, ha nem tudja róla, ha
nincs biztosítéka arról, hogy az a férfi, az a nő örökre az övé lesz és csakis és egyedül az övé?
Hogyan tekintsen a gyermek bizalommal a szülőjére, ha nem tudja, hogy holnap nem szakad-e
szét köztük a legbensőbb kötelékek szent kapcsolata, hogy holnap ez az otthon, ez a családi
szentély nem hull-e darabokra, amiben a legfőbb vesztes mindig ő lesz: a gyermek?
Hogyan nevelje a gyermekét az a szülő helyesen, aki maga sem tud uralkodni csapongó,
romlott vágyain, aki a vállalt kötelességét vakmerően felrúgja s a gyermekeinek rossz példát
mutat a gyűlölködésre, hűtlenségre, szeretetlenségre, esküszegésre?
De ha egyszer a házasfelek nem szeretik többé egymást? Ha pokol egymás mellett az
életük! Ha mint Ravasz László mondta: a házasságból kihal a lélek?
Egyoldalú okoskodás! Hát gondoskodjanak róla a házasfelek, hogy ne legyen pokol az életük
s ne haljon ki az esküvel megszentelt frigyből a lélek s a szeretet! Szeressék egymást úgy,
ahogy megígérték és esküvel ígérték egymásnak! Micsoda kereszténység az, amely azt vallja,
hogy a gyűlölködésnek szabad teret kell engedni? Vagy amely nem meri a szeretet kötelességét
mindenáron megkövetelni? Amely nem vallja, hogy még ha egyik fél vét is a másik
ellen, a békét mindenáron helyre kell állítani?
Ha belőlem „kihal a becsületesség lelke”, vajon akkor már szabadon lophatok és garázdálkodhatom?
Vajjon keresztény okoskodás-e ez: kérem, nekem a törvény megtartása nehéz, nekem
az pokol, ha nem lophatok, rabolhatok, paráználkodhatom? Nem a gonosztevők beszélnek
így? Micsoda mentség ez? Végy erőt magadon, gondolj az Istenre, légy szeretetteljes és
türelmes, tudj engedni s megbocsátani s akkor a legnagyobb ellentéteket is el lehet simítani!
Azonban éppen az a helyzet, hogy a házas hűség megtartása sokszor azért nehéz és nagyon
sok házasság azért lesz „pokollá”, mert a válás meg van engedve! Mert a házastársak tudják,
hogy csak jól össze kell veszni s akkor fel is út, alá is út! Hiszen ez maga is folytonos csábítás
a hűtlenségre és az összeveszésre! Ahol nincs válás (ahogy apáinknál sem volt 1900 esztendőn
át, vagy Olaszországban máig sincs!), ott az emberek nem veszekszenek annyit, vagy ha
összevesznek, megbékélnek, mert tudják, hogy úgysem lehet elválni s mással állni össze!
Ahol azonban a gonosznak utat nyitnak, mint nálunk, ott az emberek sokkal könnyebben
lépnek rá a rossznak útjára, mint ahol ezt isteni és emberi törvények egyaránt tiltják s társadalmi
megbélyegzés követi a törvény ellen vétőket! (...)
Jézus maga is megengedi az elválást „paráznaság esetén” (Mt. 19, 9).
A különélést igen, azt megengedi Jézus is, a katolikus Egyház is ilyen esetekben. De nem új
házasság kötését! Ez nem ugyanaz! A házastárs életében kötött új frigyet Jézus a leghatározottabban
paráználkodásnak nevezi, kivétel nélkül (Mt. 19, 6 kk” Mk. 10, 11 k.). Hasonlóképp
Szent Pál ismételten kijelenti, hogy a férj vagy feleség életében kötött második összeállás
egyszerű házasságtörés és csak a törvényes hitvestárs halála esetén nem házasságtörés
az új házasság (Róm. 7, 2; 1 Kor. 7, 10 k.).(...)
Azért lehetek vallásos, ha nem vagyok is egyházilag megesküdve.
Igen, lehetsz, de akkor állandó ellentét van a vallásosságod és a cselekvésed között. Vallásos
vagy talán abban, hogy imádkozol és misére jársz, de nem vagy vallásos abban, ami még
ezenkívül is kellene, hogy Istennek és az ő Egyházának súlyosan kötelező törvényeit megtartsad.
E nélkül pedig vallásosságod keveset ér s nem őriz meg téged az örök kárhozat veszedelmétől.
„Nem mindaz, aki mondja nekem: Uram, Uram! megyen be mennyek országába,
hanem aki Atyám akaratát cselekszi, ki mennyekben vagyon, az megyen be mennyek országába”
(Mt. 7, 21).
Sokan élnek ma csupán polgári házasságban s mégsem rossz keresztények.
Bizony, rossz keresztények, ha tudatosan szembehelyezkednek Isten parancsaival s az ő
Egyházának törvényeivel! Az, hogy sokan járnak a kárhozat útján, nem új dolog; maga az Úr
Jézus is hangoztatta ezt már. Azért mondta, hogy: „Törekedjetek a szűk kapun bemenni, mert
mondom nektek, sokan akarnak majd bemenni, de nem tudnak” (Lk. 13, 24). Aki a tömeghez
igazodik, a tömeggel vész el.
Nem mindig sikerül egyszerre megtalálni az igazán megfelelő élettársat.
Ezen az alapon hát akár hetenkint csereberélhetnők a férjet-feleséget! Ötvenet is végigpróbálhatnánk,
mint ahogy a dinnyét keressük-válogatjuk a piacon! Mi volna ez más, mint
pogány és durva soknejűség? Hová lenne ilyképpen a női tisztesség, a személyiség megbecsülése,
a futó próbafrigyekből született gyermekek jövője, biztos, családi nevelése? Nem
mindig sikerül a házasság? Ez igaz, de csak ott, ahol az emberek - talán éppen a válás lehetőségében
bízva - hűbelebalázsmódra állnak össze. Tessék jól kinézni s megnézni azt, akivel
össze akarjuk kötni a sorsunkat; ne tessék csak a jó állásra, hozományra, jövedelemre,
szépségre és külsőségekre nézni, akkor majd nem lesz oly könnyen később sem csalódás. Ha
pedig mégis lenne: arra való a keresztény önfegyelmezés, az imádság, a szentségek, hogy
legyen erőnk a kevésbé sikerült lépés következményeinek elviselésére. Jólelkű ember ilyenkor
inkább tűr és fegyelmezi magát, semhogy a hitvestársat, gyermeket, otthont, szentséget, esküt
felrúgja s olyan új frigyet keressen, amely a Szentírás szerint közönséges házasságtörés.
Nem mindig sikerül a házasság? Gyakran nagyon is sikerül, de később, tán évek multán,
valamelyik félt elvakít egy új szenvedély, érdek vagy más nemtelen körülmény. Ha ilyenkor a
kísértés arra is hivatkozhatik: „nézd, elválhatsz, új házasságot köthetsz”, a nemtelen szenvedély
elhatalmasodik s a jól indult házasságot is megmérgezi. Már ezért sem szabad a
romlásnak kaput nyitni a válás és új házasság megengedése által! (...)
A parasztember sem fog egy igába olyan két lovat vagy ökröt, amelyik állandóan marja
és rúgja egymást így nem szabad a házastársakat sem együtt tartani, ha egyszer nem
szívelik egymást.
A különbség csak az, hogy az ember nem ló és nem ökör, hanem eszes lény, akinek az Isten
épp azért adott észt és erkölcsi akaratot, hogy jól megválassza, kivel köti össze magát egy
egész életre. Ha az emberek könnyelműen házasodnak, ám lássák és szenvedjék meg a
könnyelműségük hatását! Ha a házasságban ellentétek támadnak, tessék azokat szeretettel,
türelemmel és önfegyelmezéssel kisimítani. A lovak és ökrök átcserélésével nem jár tovább
semmiféle baj, de a férjek és feleségek csereberélésével igenis rettentő bajok járnának együtt,
mindenekelőtt a gyermekek biztos otthona s erkölcsi és családi nevelése szempontjából.
Emberi erkölcstant nem lehet állattani hasonlatokra alapítani!
Az Egyház tiltja a házasságon kívüli nemi életet, pedig a nőtlen élet egészséges embernél
lehetetlen.
Ha az Egyház túlozna, maga Isten túlozna, mert az Egyház csak azt parancsolja e téren, amit
maga az Isten parancsol a VI. és IX. parancsolatban, A tiszta élet nehéz, de nem lehetetlen,
főleg annak nem, aki imádkozik s a szentségekkel gyakran él. Persze, a maga erejére hagyatkozó,
a világ minden kísértését örömmel felkereső, könnyelmű ember nem tudja megtartani a
VI. és IX. parancsot, de ez az ő hibája. Ha használná az Úristen s az Egyház nyújtotta
kegyelmi eszközöket, megtarthatná a parancsokat ő is, mint ahogy meg tudják tartani ezrek és
tízezrek, akik élnek a kegyelem erősítő eszközeivel. (...)