Részletek a szerző "A Vatikán keleti politikája és Magyarország (1939 - 1978) - A Mindszenty-ügy" c. könyvéből, amely 2001-ben jelent meg a Kairosz Kiadó gondozásában.
Előszó
Azóta, hogy 1961. május 16-án Nyugat-Berlinen keresztül a szabad világba menekülhettem, intenzíven
foglalkoztat hazám egyházának története és jelene.
Már 1961. július elején beszámolhattam róla a Pápai
Államtitkárságon. Mint a Pápai Magyar Intézet növendéke, 1961 és 1963 között konfrontálódnom
kellett XXIII. János pápa új keleti politikájával is.
A bonni Egyetem Katolikus Teológiai Karán 1971-
ben történt habilitációm - magántanári képesítésem
megszerzése - után úgy döntöttem, és ezt Mindszenty bíborossal Bécsben is megbeszéltem, hogy
elkövetkező tudományos munkámat két cél szolgálatába állítom. Egyrészről - 1976 óta az említett
Karon a közép- és újkori egyháztörténet és a kelet-
európai egyháztörténet tanszékvezető tanáraként -
igyekszem tanítványaimat és az érdeklődő közönséget otthoni egyházam mozgalmas történetével és
szomorú jelenévei megismertetni, másrészről pedig
igyekszem kutatásaim és publikációim révén az elnyomott és hallgatásra ítélt magyar egyháztörténetírás
segítségére sietni. Az első célt szolgálták 28 éven
keresztül egyetemi prelekcióim és sokfelé tartott kü-
lönelőadásaim, valamint egy egész sor publikáció
német nyelven, a második cél elérése érdekében pedig egy tudományos egyháztörténeti sorozat kiadásába kezdtem. Isten segítségével a "kék sorozat" -nak
elnevezett "Dissertationes Hungaricae ex historia
Ecclesiae" könyvekből eddig 16 kötet jelenhetett
meg.
Akadémiai tanárom, Bernhard Stasiewski professzor kutatásai súlypontjához híven különös
figyelmet szenteltem Kelet-Európa, elsősorban Magyarország jelenkori egyháztörténetének. Számos
cikket, tanulmányt írtam a témáról, néha álnéven is,
hogy elkerüljem a Keletről várható támadásokat. Így
a vatikáni keleti politikával állandóan szembesültem,
és a téma 1961 óta nem hagyott nyugton. Gyűjtöttem
könyveket, cikkeket, tanulmányokat és leveleket.
Állandó kapcsolatban álltam Zágon József, Csertő
Sándor, Mester István prelátusokkal Rómában. Tőlük
szóban és írásban rendkívül fontos információkhoz
jutottam. Természetesen ők is fenntartással és súlyos
kétségekkel nézték a Vatikán új keleti politikáját,
mint ahogy az egész magyar emigráció is felekezeti
különbség nélkül hasonlóképen gondolkozott. Mindszenty bíboros sorsa élénken foglalkoztatott bennünket,
hiszen ő lett a vatikáni keleti politika legprominensebb és legszomorúbb áldozata.
A címben jelzett témának a tudományos feldolgozása elsősorban azért nehéz, mert az állami és
egyházi levéltárak 1939-1978 közötti anyaga legnagyobb
részben - a vatikáni pedig teljesen zárolva van. Ez
vonatkozik úgy a magyar, mint a külföldi levéltárakra.
Az 1989-es politikai fordulat után ugyan néhány
fontos irat nyilvánosságra került, mint pl. a magyar
kommunista párt Központi Bizottságának irattárából
az Ólmosi Zoltán által fakszimilében kiadott, Mindszentyre vonatkozó 40 okmány (Mindszenty és a
hatalom. Budapest, 1991.), de egyik-másik levéltár és
annak anyaga hamarosan zárolva lett. A Vatikán kérésére pl. 1998-ban a magyar kormány zárolta az
1964-es megáIIapodásra vonatkozó iratokat 75 évre,
tehát 2073-ig.
Természetesen a kutatás számára az sem közömbös, egyáltalán milyen akták maradtak fenn az
utókorra. Hiszen Magyarországon is, mint a többi "szocialista" államban az 1989-es politikai fordulat idején
tömegesen semmisítettek meg aktákat főként az
Egyházügyi Hivatal és az Államvédelmi Hatóság
irattárából.
A Vatikán a maga részéről ugyanezt tette. A vatikáni megbízottak, Zágon József és Csertő Sándor, de
Mester István halála után is Casaroli érsek vatikáni
csendőrök kíséretében megjelent az elhunytak lakásán, és minden kézzel vagy írógéppel írt feljegyzést
magával vitt. Tudott volt, hogy Zágon prelátus, mint
halála előtt az öt ápoló szalvatoriánus nővéreknek
mondta, mindent feljegyzett a Mindszenty-ügyről,
hogy egyszer később a teljes igazságot lehessen meg-
írni (Vö, Mészáros Tibor, Akit övéi be nem fogadtak.
Mindszenty bíboros titkárának visszaemlékezései.
Pécs 1997. 247, 13)
Mester István birtokában, mint e sorok írójával
többször is közölte, több mint háromezer levél volt
Magyarországról, amelyek az ottani egyházi viszo-
nyokkal foglalkoztak. A már 82 éves Tóth K. János, a
lateráni bazilika kanonokja, 1993. május 15-én ezt
írta: "Sajnos az Ostpolitik híres apostolai mindent elkövettek, hogy az erre vonatkozó levéltárak ne kerülhessenek
,avatatlan kezekbe'. Azok, akik egy egyházi karrier vagy
más előny érdekében ennek a politikának a szekértolói és
munkatársai voltak, már Isten ítélőszéke előtt állnak.
Zágon József, Csertő Sándor, Mester István hagyatékát a
Vatikán haláluk után azonnal lefoglalta, valóságos házku-
tatás volt. Ez igen jellemző volt" .
Ennek ellenére birtokomba került egy-két dokumentum a nevezettek hagyatékából. De ezek a
kevesek is az akkori események szemléletes képét adják.
A későbbi kutatás minden kétséget kizárólag még
sokkal több és terhelőbb adatot fog napvilágra hozni.
De amit tudok és találtam, azt már most közzéteszem
magyarul is, mert egy budapesti kolléga bizonyára
jó okkal mondta: "Ezt neked kell megtenni. Mi
nem tehetjük". Nem az teszi az egyháznak a jó szolgálatot,
ki annak történetét elhallgatja, elkendőzi
vagy megszépíti, hanem aki annak valóságát őszin-
tén feltárja. Ezért az Üdvözítő mondásával hozom
lényegében szomorú tanulmányomat a magyar kö-
zönség tudomására: "Veritas liberabit vos - az igaz-
ság fog szabaddá tenni titeket" (Jn. 8, 32)
Königswinter, 2004. január 18-án,
Árpádházi Szent Margit ünnepén.
1. XII. Piusz politikája és Magyarország (1939-1958)
Az Apostoli Szentszék magatartását Magyarországgal szemben XII. Piusz egész páapsága idején
(1939-1958) nemcsak egy világos és határozott keleti politika jellemezte, hanem a pápa szeméyles vonzalma is, amit
többször is kifejezésre juttatott. 1945. december 8-án azt mondta Rómában Mindszenty hercegprímásnak:
"Örülök, hogy eljöttél Hozzánk. Örülök, hogy a magyar nép, amelyet 1938-ban az Eucharisztikus Világkongresszuson
megszerettem, szívembe zártam vonzó vallásosságáért, ma a kereszt árnyékában is ragaszkodik hitéhez."
Magyarország teljes katonai megszállása a Vörös Hadsereg által 1945. április 4-én nem csak az állam és az
egyház, hanem Magyarország és az állam viszonyában is alapvető változást hozott. Az oszág a harcos ateista,
kommunista Szovjetúnió hatalomkörébe került, az egyháznak a moszkvai kommunista egyházpolitika koncepciójával kellett
számolnia. 1945. március 29-én meghalt Serédi Jusztinián hercegprímás. Röviddel ezután Kliment Vorosilov marsall megvonta
a diplomáciai státuszt Angelo Rotta apostoli nunciustóI, aki 1930 óta képviselte a Szenszéket
Magyarországon. (...)
Az 1944. december 21-én megalakult ideiglenes
magyar kormány, baloldali többségévei, tüstént hozzálátott, hogy a megüresedett legfontosabb magyar
egyházi méltóságra egy olyan személyt keressen, aki
nemcsak hiszékenynek tűnt, hanem vele együttműködésre is késznek ígérkezett. Ezt a tervet akadályozta
meg XII. Piusz pápa, amikor 1945. október 2-án Mindszenty József veszprémi püspököt esztergomi
érseknek, Magyarország prímásának kinevezte. (...)
1945. november 30-án az új prímás az amerikai
katonai misszió gépén Rómába repült. Három hétig
tartózkodott az Örök Városban. Útjáról Emlékiratai-
ban így írt: "A Szentatya már megkezdte ádventi lelkigyakorlatát, de megérkezésem hírére azt megszakította, és
december 8-án leírhatatlan atyai kedvességgel fogadott ...
Kérdéseiből, megjegyzéseiből arra is következtethettem,
hogy alaposan ismeri és nagyra értékeli nemzetünket és a
magyar katolicizmust". Majd körlevelében: "Azon a
héten megtettem már kimerítő jelentéseimet a pápai államtitkárságon, tárgyaltam a különböző kongregációkkal. Így
a Szentatya ismerte már azokból hazánk jelenét, minden
baját, keresztjét. A találkozást egész hűséggel nehéz papírra vetni. Elég annyit mondanom: A háború erőszakától
elszakított szeretet-szálat Rómában hamar megtaláltam.
Megindító szeretet, jóság, és együttérzés az atya szemé-
ben, szavaiban, tetteiben:"
Mindszenty azt is közölte a pápával, hogy az
1945. november 4-én megválasztott új magyar kormány helyre akarja állítani a diplomáciai kapcsolatot
a Szentszékkel, aminek XII. Piusz nagyon megörült",
de amire nem került sor.
Miközben az éppen hazatért prímás ellen a kommunista sajtó hadjáratot indított, 1945. december 25-
én XII. Piusz pápa kinevezte őt bíborosnak. A szovjet
megszálló hatóság és a kommunisták ezúttal minden
áron meg akarták akadályozni a prímás római útját,
Mégis sikerült neki ismét az amerikai katonai
misszió gépén Rómába repülni, és február 18-tól
március lG-ig ott tartózkodnia. Kétszer fogadta őt a
pápa egy-egy órás magánkihallgatáson, tárgyalásokat folytatott a pápai államtitkársággal, a vatikáni
kongregációkkal és hivatalokkal, látogatást tett vezető kúriai tisztségviselőknél, felkereste a római
magyar kolóniát és a menekülttáborokat. Amikor a pápa február 21-én a nyilvános konzisztóriumban a
bíborosi birétumot Mindszenty fejére tette, a hívek
tapsban törtek ki, és a pápa így szólt: Éljen Magyarország," De latinul hozzátette:
"A harminckét kardinális közül te leszel az első, akinek vállalnia kell a bíbor szinnel jelzett vértanúságot".
Miközben Mindszenty bíboros igyekezett a vallásos élet elmélyítésével a nemzetet az elkövetkezendő
még nehezebb évekre előkészíteni és evangélizációs
programja - Boldogasszony Éve 1947-1948 - a hívek
körében hallatlan visszhangra talált-", addig az államhatalom fondorral és erőszakkal egyre inkább
kommunista befolyás alá került. 1946. február l-jén
Magyarország köztársaság lett, egy egész sor önkényes törvénymódosítás és miniszteri rendelet
korlátozta a polgári és egyházi jogokat. Az egyházellenes harc minden erővel megindult.
Mindszentynek mégis sikerült 1947. június 13. és
július 11. között Kanadába utaznia és az ottawai Mária-Kongresszuson, amire meghívót kapott, részt
vennie. Természetesen kapcsolatba lépett számos
egyházi és világi vezető személlyel, meglátogatta az
ottani magyar plébániákat és közösségeket, valamint
segélyt kért amerikai segélyszervezetektől (National
Catholic Welfare Conference, NCWC). Mindenütt
ünnepelték, az amerikai püspökök pedig együttérzésükről biztosították. Hazatérése után így nyilatkozott:
"A világ szeme rajtunk, a hetven százalékot kitevő
magyar katolicizmuson nyugszik. Rajtunk nyugszik azért
is, mert látja a világ katolicizmusa -amely több mint ötszáz milliót tesz ki -, hogy itt Magyarországon élő és
tevékeny hit van, és hogy a magyar katolicizmus rendületlenül
halad a Krisztus által megjelölt úton."
Mindszenty elérte célját: a világ figyelmét a szorongatott magyar egyházra fordította.
XII. Piusz pápa a kibontakozó egyházüldözés
idején csak kétszer fordult a magyar katolikusokhoz.
1948. március 25-én "Hungricae gentis fides" apostoli levelében12, amelyben a máriapócsi templomot
basilica minor rangra emelte, méltatta a magyar nép
vallásosságát, majd 1948. május 30-án a 34. Eucharisztikus Világkongresszus tizedik évfordulóján
rádiószózatot intézett a magyar hívekhez. Ebben felszólította a budapesti bazilikában és körülötte
összegyűlt mintegy kétszázötvenezer hívőt, hogy a nehézségek és üldözések ellenére is ragaszkodjanak
hűségesen az egyházhoz.
Az egyházellenes harc a tefőfokra hágott. Amikor
a kompromisszumra nem hajlandó Mindszenty és a
kormány között a feszültség szinte elviselhetetlen
lett, a jezsuita rend sürgetésére Czapik Gyula egri
érsek beleavatkozott az eseményekbe. Czapik többször is találkozott a hatalom képviselőivel és miután
röviden a prímást is informálta, Esty Miklósv' kíséretében 1948. szeptember 20-án Rómába utazott.
Azonnal érintkezésbe lépett XII. Piusz bizalmas emberével, P. Robert Leiberre115, a pápai államtitkársággal
, valamit Domenico Tardini és Giovanni Montini szubsztitútusokkal. Czapik érsek Páter Leiber tanácsára összeállított egy promemóriát is a tervezett
pápai kihallgatás céljára. A promemória tartalmazta
nemcsak a magyar kormány sérelmeit és kívánságait,
hanem már a Vatikánban elfogadott irányelveket is.
Páter Leiber ugyanis már kétszer is informált a a pápát, aki megadta az intézkedésekhez a beleegyezését.
Ezek között az is szerepelt, hogy a magyar egyházi
viszonyok rendezése érdekében a pápa apostoli vizitátort - a korábbi nunciu st, Angelo Rottát és annak
munkatársát, Giuseppe Canarit - küldi Magyarországra. Czapik érsek szeptember 29-én Castell Ganolfóban személyesen is referált XII. Piusznak a
tervekről. Czapiknak azonban a következőkben az volt
a benyomása, hogy a két szubsztitútus álláspontja
eltérő. Míg Montini tartózkodóan és differenciáltan
nyilatkozott, addig Tardini Mindszenty álláspontját
képviselte: Nincs értelme a kommunistákkal tárgyalni, mert semmiféle ígéretüket nem tartják be. Czapik
kérdésére, akkor mit tegyenek a magyar püspökök,
azt válaszolta, legyenek mártirok'.
Czapik érsek október 4-én érkezett haza, a
magyar hatóságok azonban már nem értettek egyet egy
aposteli vizitátor küldésével, támadásukat inkább
Mindszenty ellen összpontosították. Hogy tervét
megmentse, Czapik elnyerte a kormány beleegyezését, hogy Mócsy Imre jezsuita professzort Rómába
küldje. Mócsy a kormány egy ún. "Gentiemen's
Agreement" ajánlatával érkezett Rómába: A kormány egyetért egy apostoli vizitátor küldésévei, de
Mindszenty ellen pert indít. A római magyar követ
azonban december 17-én a kormány ajánlatát visszavonta. Így Mócsy páter római küldetése is célt
tévesztett. Erről őmaga 1949. január 17-én a magyar
püspöki kar ülesén számolt be. Mint mondta, a Vatikán azt üzente: a püspökök legyenek bátrak és
erősek, Tardini pedig december 28-án a püspöki kar
kötelességét ebben látta: "protestare, protestare" és
Czapik érsek javaslatait teljesen elvetette.
Közben 1948. december 26-án Mindszenty bíbo-
rost letartóztatták. Miközben összeesküvés, hazaárulás, kémkedés és devizacsalás vádjával perbe
fogták, addig a kormány felszólította a püspöki kart,
hogy az egyház és állam közötti viszony rendezése
érdekében konzultáljon vele, és a Vatikánt értesítette,
hogy hajlandó Mindszenty ügyében tárgyalásokat
folytatni. A Szentszék először a Konszisztoriális
Kongregáció december 28-i dekrétumával válaszolt.
Ebben mindazokat a legsúlyosabb kiközösítésnek
vetette alá, akik a prímás letartóztatásában részt
vettek és őt fogva tartják. Ezután XII. Piusz 1949.
január 2-án "Acerrimo maerore" apostoli levelével
fordult a magyar püspökökhöz. Ünnepélyesen tiltakozott a
prímás lefogása ellen - ami nemcsak a vallás, hanem az emberi jogok meggyalázása is -,
méltatta Mindszenty hitvallását és harcát az egyház szabadsága éredekében, és felszólította a püspököket,
hogy egységesen és tántoríthatatlanul álljanak ki az
egyház érdekében és teljesítsék főpásztori kötelességüket még akkor is, ha életüket kellene feláldozniuk.
A magyar kormány ajánlatára a Vatikán 1949. január ,4-én a L'Osservatore Romanóban így nyilatkozott:
"Ertesüléseink szerint a magyar kormány a Szentszék tudomására hozta, hogy függetlenül Magyarország
hercegprímásának ügyétől, a magyar kormány
fenntartja azt az óhaját, hogy megegyezést hozzon
létre a katolikus egyházzal és a Szentszékkel. A
Szentszék a fenti közlésre a következőket felelte:
1. Érthetetlen, hogyan lenne összeegyeztethető a
Szentszékkel való megegyezés állítólagos vágya
azzal a bánásmóddal, amellyel egy érseket, prímást és bíborost illettek, amely bánásmód magára
a Szentszékre is sérelmes.
2. Mint nyilvánvaló, a Szentszék álláspontja az,
hogy az egyház és a lelkiismereti szabadság jogait
mindenütt tartsák tiszteletben, tehát nem csupán
a kultusz-szabadságot, hanem az igehirdetés, a
hitterjesztés, a katolikus hitoktatás, különösképen
pedig az ifjúság keresztény szellemben való nevelésének a szabadságát is" .
Ennek a nyilatkozatnak az értelmében az elárvult
püspökkari konferencia - amely pedig 1948. december 16-án Mindszenty elnökletével még hajlandó volt
a kormánnyal tárgyalni - megtagadott a kormánnyal
mindenféle tárgyalást. A kommunisták belátták,
hogy a Vatikánnal semmiféle megegyezés nem lehetséges, ezért előkészítették Mindszenty kirakatperét.
A prímás tizenhat napi szüntelen kihallgatás és kínzás után összeroppant, így ellenállás nélkül lehetett
őt egy speciális droggal való kezelésnek alávetni.
Mindszenty egy primitív és nyilvánvalóan diktált
vallomást írt alá, majd testileg-lelkileg teljesen
összetörve 1949. február 3-án, 4-én és 5-én bíróság elé
állt. A bíróság bűnösnek találta és életfogytiglani
börtönre ítélte.
A kirakatper világvisszhangot váltott ki. A szabad világ igazságügyi gyilkosságnak és az évszázad
botrányának bélyegezte. XII. Piusz pápa február 15-
én titkos konszisztóriumot tartott. Beszédében
előbb a per előzményeivel, annak okaival és a letartóztatás körülményeivel foglalkozott, majd magával
a perrel. Megállapította, hogy ennek célja a magyar
katolikusok megrendítése, megfélemlítése volt.
Mindszenty fizikai és pszichikai állapota - mondotta
- érthetetlen titkos ráhatások nélkül. Egy vasakaratú
és természetű férfi hirtelen olyan gyönge és szellemileg tétovázó ember lett, hogy viselkedése nem őt
magát, hanem vádlóit vádolja. Majd így folytatta:
"De ma, miközben az ügy odáig fajult, hogy ezt
az igen érdemes főpapot a legnagyobb gyalázattal
illették, közönséges bűnözőként életfogytiglani fegyházra ítélték, ezt az ünnepélyes tiltakozást előttetek
is meg kell ismételnünk. Erre indít Bennünket az
egyház szent jogainak sérelme, amelyek védelmében
Esztergom bíboros érseke erős lélekkel és rettenhetetlenül fáradozott, ezenkívül a szabad népeknek és
szabad nemzeteknek egyhangú állásfoglalása, amely
beszédekben is írásokban azoktól is, akik a közhatalom tekintélyét élvezik, és még azoktól is, akik nem
tartoznak a katolikus egyház kötelékébe, mindenfelől
megnyilatkozott" .
1949. február 16-án fogadta XII. Piusz a Szentszéknél
akkreditált követeket. A diplomáciai testület
dozenja, Carlo Arrongo Vélez, Kolumbia nagykövete
fejezte ki a testület sajnálkozását a Mindszenty-perrel
kapcoslatban, mire a papa egy beszédben válaszolt.
Ebben különösképen a per embertelen előkészítését
és lefolyását ostorozta, és felszólította a világ közvéleményét,
hogy járjon közbe az igazság, az emberies-
ség és szolidaritás érdekében.
1949. február 20-án a Szent Péter templomban a
pápa újra a Mindszenty-perről beszélt." Megállapí-
totta, hogy ez csak egy láncszem az újabb egyházül-
dözés történetében. A totalitárius rezsimek buzgó
tanítványaik a régi egyházüldözőknek. Ezek olyan
egyházat akarnak, amelyik hallgat, amikor szólnia
kellene, amelyik Isten törvényeit figyelmen kívül
hagyja, amikor azokat megvédenie kellene. Olyan
egyházat akarnak, amelyik alkalmazkodik, szolgai,
és az emberi jogokat nem védi. A pápa olyan körül-
mények között - mondta - nem hallgathat, amikor az
egyház és a vallás jogait lábbal tiporják.
A Mindszenty-ügy 1949. április 5-én az Egyesült
Nemzetek Közgyülése elé is került. Ez 43 szavazattal
6 ellenében elítélte a magyar kormány eljárását és
mint nemzetközi sérelmet bélyegezte meg.
Mindszenty letartóztatásával és elítélésévei a
magyar katolikus egyház igen szomorú, ez ideig
legtragikusabb történetébe lépett. Magyarország 1949. február 2-án szovjet mintára Népköztársaság lett, és
néhány hét múlva az ún. vasfüggöny felállításával az
országot Nyugattói hermetikusan elzárták. A május
15-i meghamisított parlamenti választással a kommunista párt teljes önkényuralomra jutott. A
Szentszék, amelyik még 1948-ig a L'Osservatore Romano
tudósítója és az NCWC révén még direkt információhoz jutott Magyarországról, ezután már csak a
nyugati - elsősorban olasz - követségeken keresztül
jutott hírekhez. A püspöki kar és a Szentszék közötti
kapcsolat is megszakadt, még a levelezés sem volt
lehetséges, és a Vatikán hivatalos lapja (Acta Aposto-
licae Sedis) sem juthatott be Magyarországra.
A kommunista kormány folytatta egyházüldöző
politikáját és kényszerítette a püspöki kart - nem
utolsó sorban többezer szerzetes és apáca deportálá-
sával-, hogy 1950. augusztus 30-án egy ún. megálla-
podást írjon alá. A Szentszék nem értett ezzel
egyet. A pápai államtitkárságról Tardini már előbb
értesítette Grősz József kalocsai érseket, a püspöki
kar elnökét, hogy egy megegyezés az Apostoli Szentszék
jogkörébe tartozik. Az okirat aláírása után a
magyar püspöki karhoz október 9-én egy "monitumot"
intézett a Szentszék, amelyben az állt, hogy a
Szentatya fájdalommal értesült a megállapodásról, és
leszögezte, hogy a püspöki kar túllépett jogkörén,
mert az állam és egyház viszonyának rendezése a
Szentszék illetékességébe tartozik. A püspökök kijelentése, hogy a megegyezéssel nem akarták a
Szentszék jogait csorbítani, nincs a szövegben és a sajtó
sem közölte. A püspöki kar súlyos terheket vállalt
magára, míg a kormány csak nyolc katolikus iskolát
adott vissza. Egyéb ígéreteit pedig az alkotmány
amúgy is biztosítja. A megállapodás elvei az egyház
tanaival összeegyeztethetetlenek. A szerzetesrendek
feloszlatásával a püspöki kar veszélyes engedményeket tett. Elismerte a monitum az egyház nehéz
helyzetét, de figyelmeztette a Szentatya nevében a
püspököket az egyház jogainak védelmére.
A következő öt nehéz évben a Szentszék Magyarországot illetően semmilyen iratot nem adott ki.
Csupán 1956. június 29-én fordult egy apostoli levélben XII. Piusz a szocialista államokban élő
hívekhez. Ebben arra kérte őket, hogy minden üldözés és
szenvedés ellenére tartsanak ki hitükben.
A magyar forradalom és szabadságharc kitörése
után Piusz pápa október 28-án egy rövid enciklikában - "Luctuosissimi eventus" - fordult a világ
közvéleményéhez, és kérte a híveket, hogy imádkozzanak Magyarországért. Október 31-én táviratban
üdvözölte a kiszabadított bíboros-prímást. November 1-jén pedig újra egy enciklikával - "Laetemur
admodum" - fordult a világegyházhoz, és reményének
adott kifejezést, hogy Magyarországon és Lengyelországban a dolgok jobbra fordulnak. A
szabadságharc leverése után XII. Piusz újra egy enciklikával - "Datis nuperrime" - jelentkezett." Ebben
többek között azt is írta: "Hungaricae gentis cruor
clamat ad Deum - a magyar nép szenvedése az égbe
kiált". A magyar sorsról szólt a pápa november 10-i
rádióbeszédében és a decemberi karácsonyi rádiószózatában is.
A Szentszék azonban nem maradt puszta szavaknál. 1957. január 21-én a S. Congregatio Concilii a
pápa egyenes utasítására név szerint kiközösítette a
kommunistákkal kollaboráló békepapi mozgalom
vezetőjét, Beresztóczy Miklóst, és kiközösítette
mindazokat a (béke)papokat, akik a hivatalos püspöki
rendelkezéseknek ellenszegülnek. Ugyanakkor a
püspökök által rendreutasított (béke)papokat egyházi
hivatal viselésére alkalmatlanoknak ("inhabiles")
nyilvánította. 1957. július 16-án ugyanez a kongregáció
a pápa nevében felszólította mindazokat a papokat, akik politikai szerepet vállaltak. hogy hat hónpon
belül mondjanak le azokról, különben automatikusan
a legsúlyosabb kiközösítésbe esnek
( "excommunicatio ipso fact o speciali modo Apostoli
Sedis reservata").
Az érintettek azonban nem reagáltak. Márcsak
azért sem, mert a pártállam gondoskodott arról,
hogy semmiféle értesítést a Szentszéktől ne kapjanak.
A kongregáció ezért 1958. február 15-én név szerint
kiközösítette a parlamenti képviselőséget betöltő bé-
kepapokat: Beresztóczyt, Horváth Richárdot és Máté
Jánost, és kijelentette, hogy a kiközösítést csak akkor
fogják feloldani, ha politikai tevékenységükről le-
mondtak és őszinte bűnbánatot tartottak.
A magyarországi eseményekkel kapcsolatban rá
kell mutatni arra, hogy XII. Piusz pápa megalkuvást
nem ismerő politikájával a kommunizmussal szemben teljesen elődei nyilatkozatai szerint cselekedett.
Mindenekelőtt XI. Piusznak 1937. március 31-én kiadott, a kommunizmust elítélő "Divini Redemptoris"
enciklikáját tartotta szem előtt, amelyben a pápa óvta
a híveket a kommunista csalárdságoktól, és megtiltott velük bármiféle kapcsolatot. A papa szó szerint
ezt írta: "Gondoskodjatok róla, Tisztelendő Testvérek, hogy a hívek ne essenek tévedésbe. A
A kommunizmus velejében rossz, és semmiféle területen sem
szabad a kommunizmussal együttműködni. Még
akkor sem, ha valaki a keresztény kultúrát meg
akarja menteni, és ha egyes rászedettek a kommunizmus győzelméhez hozzájárulnak, mert ők lesznek
tévedésük első áldozatai. Minél inkább régebben és
nagyobb mértékben keresztény egy ország, amelybe
a kommunizmus be tud szivárogni, annál kegyetlenebbül fogják ott az istentelen emberek gyűlöletüket
kitombolni" . XI. Piusz tehát megtiltott mindenféle
párbeszédet a kommunistákkal.
Amikor pedig a Szovjetunió a II. Világháború végén egész Kelet- és Középkelet-Európát legázolta és
megszállta és a kommunista ideológia még a nyugati
világot, elsősorban Olaszországot is elözönleni lát-
szott, XII. Piusz pápa 1949. július 1-jén a Szent
Officium által kiadott dekrétumban mindenkit ki-
kiközösített, aki belépett a kommunista pártba vagy
azt támogatta, kommunista könyveket és sajtótermékeket
terjesztett, írt vagy olvasott, és megtiltotta a
kiközösítetteknek a szentségek kiszolgáltatását.
Egyúttal egyházi fenyítékkel sújtotta a kommunisták
által az egyházba becsempészett romboló csoportokat,
mint a lengyel Pax vagy a magyar békepapi
mozgalmat."